Hry v přírodě


-

honičky, štafety, úpolové hry


Na babu

- snad každý zná tuto oblíbenou hru v daném prostoru, zde jsou některé možné varianty

Stíhačky

Běh okolo mety (třeba kašna, lépe něco přírodního), kdo je předběhnut stihačkou, vypadává.

Hututu

Pole dělené na poloviny, v každém je jedno družstvo. První vysílá hráče k soupeři, ten po celou dobu pobytu musí vydržet na 1 nádech, což kontroluje slovy: Hututututtu...... Přestane tutat, je vyřazen. Chytí-li ho soupeři a udrží než dohututá - vyřazen. Dá-li jednomu či více soupeřům babu, jsou vyřazeni oni, pokud uteče ke svým. Drží-li ho třeba 8 soupeřů a on jen konečkem prstu dosáhne přes půl = návrat a všech 8 soupeřů je vyřazeno. Je-li vyřazen někdo, kdo vyřadil někoho ze soupeřů - ten (ti) se vrací. Pokud je někdo vyřazen pro nedostatek dechu (prostě dotutal v cizím poli), již se nevrací.

Modrokabátníci

4 družstva ( alespoň 5 osob), hřiště dělené po délce na třetiny ( třeba lanem). Družstva A-C obsadí každé jedno pole, družstvo D na povel vyrazí a snaží se v lim. 20 s probít. A-C je chytají a drží. Dosáhne-li držený přes dělicí čáru jakoukoli částí těla, musí být puštěn. Běh mimo plochu - diskvalifikace. Za každého proběhnuvšího 3 body, za zadrženého ve 3.poli 2 b., ve 2. poli 1 b. Pak cyklický posun - A běží, D je ve 3. poli atd. Všechna družstva se vystřídají, vítězí družstvo s nejvyšším počtem bodů.

Lavina

Max. desetičlenná dr. vedle sebe v řadech, první vybíhají k metě, po návratu tlesknou druhého a běží ním, atd. až běží celý řad, pak zůstanou první stát, až doběhnou poslední.

Na vlak

Varianta na přechozí hru, první po metě obíhá i své dr., pak druhému podá pravici, ten ji uchopí a běží, atd. až oběhne celý vlak a vrátí se na místo.

Převozníci

Var. předchozích - vymezené pole = řeka, dr. na břehu, naproti od každého dr. dvojice. Ta běží, bere za ruce kolegu a běží s ním přes řeku, pak 2 běží pro dalšího, atd. až do převezení všech.

Špaček, komár, myslivec

V kruhu 3 dr. o stejném počtu osob (nejlépe pětice) - myslivci, špačci a komáři, všichni očíslovaní 1-5. Vedoucí vyvolá číslo, určení se zvednou a myslivec honí kolem kruhu i přes něj špačka, špaček komára a ten chce štípnout myslivce. Komu se to podaří - bod pro své dr.

Kolem kruhu

Dr. stojí v kruhu čelem dovnitř, další chodí kolem nich, někoho plácne do zad a oba vyrazí různými směry - kdo první zaujme volné místo. Var. - neběží se, ale skáče po jedné noze atd.

Brambořiště

8 brambor, kamenů, míčků je položeno 1m od sebe, hráči je sbírají po jednom a nosí nebo hází na určené místo. ( např. kbelík). Je samozřejmě možné měnit počet brambor a vzdálenost. Je popsáno brambořiště USA - 100 brambor v řadě a´ 10 stop, vybíhají 2 soupeři sebrat první bramboru, kdo ji má, nese do svého kbelíku, pak může běžet další. Bramboru lze hodit, ale další může běžet, až když je brambora v kýblu. Vítěz, dr. které má první 5é brambor v kýblu.

Awewopopane

2 dr. asi 6člen., jedno se rozmístí v terénu jako štafeta na 6 km vzdušné čáry, druhé si udělá řadu 100 kamenů po 1m. V daný čas vybíhá první štafety i u kamenů - ten přinese stý kámen a běží další. Vítěz - rychlejší dr. Lze měřit čas a pak úkoly vyměnit.
zpět na hry