Hry v přírodě
- honičky, štafety, úpolové hry
Na babu
- snad každý zná tuto oblíbenou hru v daném prostoru, zde jsou některé možné varianty
- železná, dřevěná, .....prostě kdo má zadaný materiál např. polypropylen, nemůže dostat babu, nesmí se ovšem i materiálem pohybovat
- s tenisákem i jiným míčem - kdo má míček, nemůže dostat babu
- kulichová - komu baba nasadí kulicha, je babou
- směšná - baba si drží místo, kam byla plácnuta
- kruhová - hráči se postaví do kruhu a pamatují si své sousedy, toho po pravé ruce honí, soused zprava honí je
Stíhačky
Běh okolo mety (třeba kašna, lépe něco přírodního), kdo je předběhnut stihačkou, vypadává.
Hututu
Pole dělené na poloviny, v každém je jedno družstvo. První vysílá hráče k soupeři, ten po celou dobu pobytu musí
vydržet na 1 nádech, což kontroluje slovy:
Hututututtu...... Přestane tutat, je vyřazen. Chytí-li ho soupeři a udrží než dohututá - vyřazen.
Dá-li jednomu či více soupeřům babu, jsou vyřazeni oni, pokud uteče ke svým.
Drží-li ho třeba 8 soupeřů a on jen konečkem prstu dosáhne přes půl = návrat a všech 8 soupeřů je vyřazeno.
Je-li vyřazen někdo, kdo vyřadil někoho ze soupeřů - ten (ti) se vrací. Pokud je někdo vyřazen pro nedostatek dechu
(prostě dotutal v cizím poli), již se nevrací.
Modrokabátníci
4 družstva ( alespoň 5 osob), hřiště dělené po délce na třetiny ( třeba lanem). Družstva A-C obsadí každé jedno pole, družstvo D
na povel vyrazí a snaží se v lim. 20 s probít. A-C je chytají a drží. Dosáhne-li držený přes dělicí čáru jakoukoli částí těla, musí být puštěn. Běh mimo
plochu - diskvalifikace. Za každého proběhnuvšího 3 body, za zadrženého ve 3.poli 2 b., ve 2. poli 1 b. Pak cyklický posun - A běží, D je ve 3. poli atd.
Všechna družstva se vystřídají, vítězí družstvo s nejvyšším počtem bodů.
Lavina
Max. desetičlenná dr. vedle sebe v řadech, první vybíhají k metě, po návratu tlesknou druhého a běží ním, atd. až běží celý řad, pak zůstanou první stát,
až doběhnou poslední.
Na vlak
Varianta na přechozí hru, první po metě obíhá i své dr., pak druhému podá pravici, ten ji uchopí a běží, atd. až oběhne celý vlak a vrátí se na místo.
Převozníci
Var. předchozích - vymezené pole = řeka, dr. na břehu, naproti od každého dr. dvojice. Ta běží, bere za ruce kolegu a běží s ním přes řeku,
pak 2 běží pro dalšího, atd. až do převezení všech.
Špaček, komár, myslivec
V kruhu 3 dr. o stejném počtu osob (nejlépe pětice) - myslivci, špačci a komáři, všichni očíslovaní 1-5. Vedoucí vyvolá číslo, určení se zvednou
a myslivec honí kolem kruhu i přes něj špačka, špaček komára a ten chce štípnout myslivce. Komu se to podaří - bod pro své dr.
Kolem kruhu
Dr. stojí v kruhu čelem dovnitř, další chodí kolem nich, někoho plácne do zad a oba vyrazí různými směry - kdo první zaujme volné místo.
Var. - neběží se, ale skáče po jedné noze atd.
Brambořiště
8 brambor, kamenů, míčků je položeno 1m od sebe, hráči je sbírají po jednom a nosí nebo hází na určené místo. ( např. kbelík).
Je samozřejmě možné měnit počet brambor a vzdálenost. Je popsáno brambořiště USA - 100 brambor v řadě a´ 10 stop,
vybíhají 2 soupeři sebrat první bramboru, kdo ji má, nese do svého kbelíku, pak může běžet další. Bramboru lze hodit, ale další může běžet,
až když je brambora v kýblu. Vítěz, dr. které má první 5é brambor v kýblu.
Awewopopane
2 dr. asi 6člen., jedno se rozmístí v terénu jako štafeta na 6 km vzdušné čáry, druhé si udělá řadu 100 kamenů po 1m. V daný čas
vybíhá první štafety i u kamenů - ten přinese stý kámen a běží další. Vítěz - rychlejší dr. Lze měřit čas a pak úkoly vyměnit.
zpět na hry